Εταιρικός offshore λαβύρινθος πίσω από την πώληση των Airbus

Posted on 10/07/2012 από

0


κουτί πανδώρας

Ερωτήματα εγείρει η μείωση της εκτιμώμενης αξίας των αεροσκαφών Airbus που πουλήθηκαν από το ελληνικό Δημόσιο. Τα εν λόγω αεροσκάφη είχαν αγοραστεί μεταξύ 1997-1999 με εγγύηση του δημοσίου, η οποία έφτασε τα 200 εκατ. ευρώ, προς αντικατάσταση των Boeing 747 που χρησιμοποιούσε η ΟΑ το 1980.
Το 2009 προκηρύσσεται ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός με επικρατούσα την πλειοδότρια εταιρία Cirrus International να κάνει προσφορά 97 εκ. δολλαρίων. Ο διαγωνισμός, παρόλα αυτά, κρίνεται άγονος το Δεκέμβριο του 2010 λόγω αδυναμίας χρηματοδότησης της συναλλαγής από την εταιρία.

Εντωμεταξύ, στις 24 Δεκεμβρίου 2010 ιδρύεται η Cyprus Properties & Holdings Ltd, ως offshore εταιρεία µε έδρα τα νησιά Κέιµαν και αιτείται δάνειο 35 εκατ. ευρώ από την Proton Bank για «κτηματομεσιτικές δραστηριότητες». Το δάνειο εγκρίνεται την Τετάρτη 29 ∆εκεµβρίου και εκταµιεύεται μάλιστα αυθημερόν. Βάσει του πορίσματος της ΤτΕ, το επίσημο εισηγητικό για το δάνειο γίνεται με δύο μήνες καθυστέρηση (το Φεβρουάριο του 2011) σε σχέση με την εκταμίευση. Πώς γίνεται αυτό; Η Cyprus Properties & Holdings Ltd, θυγατρική της Sciens, σύμφωνα με τους ελεγκτές της ΤτΕ, είναι θυγατρική κατά 62% της Sciens Διεθνών Συμμετοχών. Η κυρία Βασιλική Αθανάσογλου, εκτός από σύζυγος του τότε διευθύνοντος συµβούλου της Proton κ. Αντώνη Αθανάσογλου, στενού συνεργάτητου Λαυρέντη Λαυρεντιάδη είναι και συνεργαζόμενη δικηγόρος με τον επενδυτικό όμιλο Sciens Διεθνών Συμμετοχών .
Η δανειοδότηση της Sciens από την τράπεζα Proton, που αναφέρεται στο πόρισμα των ελεγκτών της ΤτΕ, μιλάει για 35 εκατ. ευρώ ενώ τη χαρακτηρίζει υπερδανεισμένη. Η πώληση των περιουσιακών στοιχείων με τα οποία θα καλύπτονταν το δάνειο της Sciens προέρχεται από την εκτίμηση της ίδιας της εταιρείας και οι δανειακές ροές του fund στηρίζονται στη γενική ρευστότητα του ήδη υπερδανεισμένου ομίλου Sciens, όπως σημειώνει η ΤτΕ. Τελικός δικαιούχος της Cyprus (δικαιοδοσία Κέιμαν) είναι το Fund Sciens. Η Sciens Διεθνών Συμμετοχών, που δεν είναι σε θέση να υποστηρίξει την αποπληρωμή των δανείων της (το ύψος του ενός είναι της τάξης των 70 εκατ. ευρώ) προς την Τράπεζα Πειραιώς, παίρνει βραχυπρόθεσμο δανεισμό 25 εκατομμυρίων ευρώ από την Proton, εκτός από τα 35 της θυγατρικής. Συνολικά ο όμιλος Sciens Διεθνών Συμμετοχών, παρατηρεί η ΤτΕ, αυξάνει κατά 60 εκατ. ευρώ το 2010 τον δανεισμό του από την Proton, ενώ παράλληλα οι δανειακές του υποχρεώσεις, ύψους 22 εκατ. ευρώ, προς την Τράπεζα Πειραιώς που έληγαν το 2010, μετατίθενται για το 2011 και το 2013.

Ο όμιλος Sciens Διεθνών Συμμετοχών αποφασίζει να μπει στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που πλειοδοτεί τα Airbus 340-300, της Apollo στο δεύτερο διαγωνισμό που προκηρύσσεται από τη ΔΕΑΑ στις αρχές του 2011. Ένας διαγωνισμός που έγινε πριν την ίδρυση του Ταμείου Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας του Δημοσίου και ενώ το στάδιο των τελικών προσφορών λήγει στις 20 Ιουνίου 2011. Πλειοδότης, λοιπόν, είναι η μυστηριώδης «αμερικανική» εταιρεία Apollo Aviation Group, με έδρα τα νησιά Kέϊμαν, προσφέροντας το μεγαλύτερο τίμημα για την αγορά των αεροσκαφών (31 εκατ. ευρώ).
Η εν λόγω εταιρία έχει έδρα στη Νέα Υόρκη και πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Έλληνα επενδυτή, κ. Ιωάννη Ρήγα. Όπως αναφέρεται στο επίσημο site της Apollo, ‘’επέλεξαν την Sciens Capital Management, που είναι επίσης ένας επενδυτής στην Apollo, να ψάξει επενδυτές να συνδράμουν στο » Sciens Aviation Special Opportunities Fund’’. Πίσω από την Sciens Capital Management είναι O κ. Ιωάννης Ρήγας (Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας).

Σημειωτέον ότι η πραγματική αποτίμηση της αξίας των αεροσκαφών από την εταιρεία SL Εngineering & Services γίνεται 4 μήνες αργότερα από την τελική προσφορά για τα Airbus. Μάλιστα, έγινε με απευθείας ανάθεση η αποτίμηση της αξίας στην εν λόγω εταιρία ‘’για λόγους επείγοντος και εφόσον η αμοιβή είναι μικρότερη από συγκεκριμένο όριο’’, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Σήμερα, το ελληνικό Δημόσιο θα εισπράξει 31 εκατ. ευρώ για την πώληση των τεσσάρων Airbus Α340 – 300 της παλιάς Ολυμπιακής, που βρίσκονται σε ακινησία στον Διεθνή Αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος» από το 2009, λόγω απομείωσης της αξίας τους. Η ανακοίνωση του Υπουργείου αναφέρει ότι ένας από τους δύο συμβούλους αποκρατικοποίησης, η Lazard, γνωμοδοτεί για το θέμα και η επίσημη ανακοίνωση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων και Αναδιαρθρώσεων αναφέρει ότι: ‘’Από τον Σεπτέμβριο του 2009 έως σήμερα, την καθημερινή διαχείριση και επίβλεψη των αεροσκαφών (στάθμευση, ασφάλιση, ελάχιστη συντήρηση κλπ.) ασκεί η υπό εκκαθάριση εταιρία «Ολυμπιακές Αερογραμμές», με βάση σχετική σύμβαση που έχει υπογράψει με το ελληνικό Δημόσιο. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε όλη τη διάρκεια αυτής της περιόδου, τα τέσσερα αεροσκάφη βρίσκονταν σε preservation mode (δηλαδή, στην ελάχιστη συντήρηση που επιβάλει η Airbus για αεροσκάφη τα οποία δεν βρίσκονται σε λειτουργία). Σύμφωνα δε με πρόσφατη εκτίμηση των τεχνικών συμβούλων της Lazard, μόνο το κόστος της επένδυσης που θα απαιτείτο για να καταστούν τα τέσσερα αεροσκάφη πλήρως αξιόπλοα σήμερα θα υπερέβαινε τα 47 εκατ. δολάρια’’.
Η ανακοίνωση παρακάτω αναφέρει: ‘’Συνεπώς, εάν αποφασιζόταν να επανακηρυχθεί νέος διεθνής διαγωνισμός, θα κατέληγε ουσιαστικά σε ακόμη μικρότερες προσφορές ή και σε παντελή αδυναμία ολοκλήρωσης σοβαρής αγοραπωλησίας, ενώ το κόστος του ελληνικού Δημοσίου για την διαχείριση των αεροσκαφών από την υπό εκκαθάριση Ολυμπιακή θα συνεχιζόταν να αυξάνεται’’.
Εάν ληφθεί υπόψη ότι η αρχική αποτίμηση των αεροσκαφών ανερχόταν περί τα 180 εκατ. ευρώ, είναι απορίας άξιον το πώς έπεσε η αξία τους σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα..

Advertisements