Καύσιμα στη Ελλάδα: Ψέμματα και αλήθειες

Posted on 26/09/2012 από

0


Κοινή ομολογία την οποία μεταδίδουν πλέον και διεθνή ΜΜΕ αποτελεί το γεγονός ότι η ελληνική αγορά καυσίμων -και όχι μόνο- υποφέρει από στρεβλώσεις οι οποίες λειτουργούν σε βάρος του καταναλωτή. Ωστόσο, όπως καταγγέλλει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, δεν έχει γίνει το παραμικρό σε επίπεδο μεταρρυθμίσεων. Πάντως, παράγοντες της αγοράς δηλώνουν ότι διαβλέπουν και μία προσπάθεια διαμόρφωσης των κατάλληλων συνθηκών για ενδεχόμενη εξαγορά πετρελαϊκών εταιρειών από ξένα κεφάλαια.

Δημοσίευμα της Wall Street Journal, το οποίο επικαλείται πληροφορίες από έκθεση του ΔΝΤ, εκτιμά ότι οι Έλληνες καταναλωτές «πληρώνουν» την έλλειψη ανταγωνισμού στην αγορά καυσίμων με περισσότερο από 1 δις $ σε ετήσια βάση. Ειδικότερα, επισημαίνει ότι την αγορά ελέγχουν μόλις δύο διυλιστήρια, δηλαδή η Motor Oil και τα ΕΛΠΕ, αντίστοιχα.

Τα ΕΛΠΕ χαρακτήρισαν ανυπόστατους τους ισχυρισμούς και πλασματική την επιβάρυνση του 1 δις ευρώ, το οποίο όπως υποστηρίζουν προέκυψε με βάση υπολογισμού τη λιανική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης την καλοκαιρινή περίοδο (οπότε και ο ειδικός φόρος κατανάλωσης εξισώνεται με εκείνον αυτόν του πετρελαίου κίνησης), από την οποία όμως λιανική τιμή αφαιρέθηκε ο χαμηλός φόρος ο οποίος ισχύει τη χειμερινή περίοδο. «Στην πραγματικότητα, ο Έλληνας καταναλωτής πληρώνει προ φόρων για το πετρέλαιο θέρμανσης τιμή αντίστοιχη με τον μέσο όρο των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης», σημειώνουν.

Καλοί γνώστες της πραγματικότητας η οποία επικρατεί στην αγορά καυσίμων δηλώνουν στο tvxs.gr ότι η επιχειρηματολογία απέναντι στο δημοσίευμα της Wall Street Journal ευσταθεί σε μεγάλο βαθμό. Παράλληλα, ωστόσο, αναγνωρίζεται η προβληματική λειτουργία της ελληνικής αγοράς την οποία επισημαίνει και ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Δημήτρης Κυριτσάκης.

Παρά το γεγονός ότι από το 2006 η Επιτροπή έχει συντάξει 4 εκθέσεις και έχει εκδώσει 2 αποφάσεις στην κατεύθυνση της απελευθέρωσης και της γενικότερης εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς καυσίμων, «πολύ λίγα έγιναν».

Ο κ. Κυριτσάκης τάσσεται υπέρ της δυνατότητας εισαγωγής πετρελαίου από το εξωτερικό σε χαμηλότερη τιμή, ώστε να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός και να μειώσουν τις τιμές τα διυλιστήρια στην Ελλάδα. Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι παραμένει ανενεργός ο Οργανισμός Αποθεματικών Ασφαλείας, ο οποίος είχε εξαγγελθεί το 2008 για να διαχειρίζεται τις ποσότητες καυσίμων και τους χώρους αποθήκευσης στα ελληνικά διυλιστήρια, εγκρίνοντας τυχόν εισαγωγές από άλλες χώρες.

Επιπλέον, ζητά την εφαρμογή του συστήματος εισροών – εκροών προκειμένου να εξάγεται η ποσότητα την οποία εισάγει στις δεξαμενές του ο πρατηριούχος. Άλλωστε, η Επιτροπή Ανταγωνισμού θεωρεί ότι το λαθρεμπόριο καυσίμων ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την εκτίναξη της τιμής της βενζίνης (εκτιμάται ότι επιβαρύνει το τελικό κόστος με 30 έως 50 λεπτά).

Ενδιαφέρουν παρουσιάζουν οι δηλώσεις στελέχους μεγάλης πετρελαϊκής εταιρείας στην Ελλάδα, με αφορμή και το δημοσίευμα της Wall Street Journal, το οποίο μιλώντας στο tvxs.gr έκανε λόγο για παρασκήνιο πιέσεων με απώτερο στόχο την εξαγορά των ελληνικών διυλιστηρίων από ξένα κεφάλαια αντί πινακίου φακής. Η ίδια πηγή υποστήριξε ότι το κέρδος για τα διυλιστήρια αντιστοιχεί σε 3 λεπτά ανά λίτρο και ότι η κύρια αιτία των αυξημένων τιμών καυσίμων στην Ελλάδα είναι η υψηλή φορολόγηση.

Tvxs