Πώς τα Πανεπιστήμια αγοράζουν τη φήμη τους

Posted on 08/01/2013 από

0


Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει δημοσίευμα των «New York Times» το οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ λέει ότι για να συμπεριληφθεί ένα πανεπιστήμιο στις ετήσιες λίστες με τα καλύτερα πανεπιστήμια παγκοσμίως πρέπει να πληρώσει νωρίτερα τις εταιρείες αξιολόγησης.

Έτσι, λοιπόν, η εταιρεία αξιολόγησης «Quacquarelli Symonds» (υπάρχουν και άλλες ανάλογες), που εδρεύει στο Λονδίνο, ανακοίνωσε το 2010 την πρωτοβουλία της που δίνει στα πανεπιστήμια την …ευκαιρία να αναδείξουν τη φήμη τους και το επιστημονικό έργο τους, συγκεντρώνοντας «αστέρια» (από 1 έως 5) που τους αποδίδει η συγκεκριμένη εταιρεία… Με το αζημίωτο βέβαια, αφού τα πανεπιστήμια θα πρέπει να πληρώσουν συνδρομή για να ενταχθούν στο σύστημα αξιολόγησης.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό του Πανεπιστημίου Λάιμρικ της Ιρλανδίας, το οποίο αν και τα τελευταία χρόνια δεν ήταν ανάμεσα στα 400 κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου, όταν πλήρωσε 9.850 δολάρια και μια ετήσια συνδρομή 6.850 δολαρίων, εξασφάλισε πέντε αστέρια στους τομείς της υποδομής, της διδασκαλίας και της διεθνοποίησης. Η συνολική του αξιολόγηση στη λίστα του QS ήταν τέσσερα αστέρια.

Ένα άλλο ιρλανδικό πανεπιστήμιο, το University College Cork, ενώ ήταν ως τώρα στην 190ή θέση στην αξιολόγηση QS, εξασφάλισε κι αυτό πέντε αστέρια… Αυτό έγινε όμως μόνο όταν πλήρωσε. Μάλιστα ένα στέλεχος του πανεπιστημίου δήλωσε στην εφημερίδα «The Irish Examiner» ότι «αν τα πέντε αστέρια οδηγήσουν στην εγγραφή έστω και ενός καλού ξένου φοιτητή, τα χρήματα που δόθηκαν θα έχουν πιάσει τόπο».

Η συγκεκριμένη λίστα της QS καθιερώθηκε το 2004 και θεωρείται πως σήμερα διαβάζεται από εκατομμύρια υποψήφιους φοιτητές, γονείς, ακαδημαϊκούς και διοικητικό προσωπικό πριν κάνουν τις επιλογές τους.

Ο Μπεν Σόουτερ, επικεφαλής της «QS Intelligence Unit», αρνείται ότι υπάρχει οτιδήποτε ύποπτο στο σύστημα QS. «Το ότι οι υπηρεσίες αξιολόγησης κατατάσσουν τα πανεπιστήμια δεν σημαίνει ότι είναι προκατειλημμένες», τονίζει. «Αν το Χάρβαρντ έχει πέντε αστέρια, ποιος δεν θα ήθελε να στείλει το παιδί του σε μια σχολή τριών αστέρων; Πολλοί είναι ευχαριστημένοι με το να μένουν σε ξενοδοχείο τριών αστέρων»…

Όταν η Παιδεία, όπως και άλλοι τομείς της κοινωνικής ζωής λειτουργούν με κριτήρια της αγοράς, γίνεται κατανοητό ότι τα πάντα αγοράζονται… Ανάμεσά τους και η φήμη των «καλύτερων» πανεπιστημίων… 

Advertisements